Coverstory Hoeksche Zaken
Van der Burgh en Ames schitteren op de cover van Hoeksche Zaken
Een bijzonder moment voor Van der Burgh en Ames (ook een Amega onderneming): samen schitteren op de cover van het nieuwste magazine van Hoeksche Zaken. In deze coverstory leest u hoe de twee Amega-ondernemingen hun krachten bundelen in de regio, met een gedeelde passie voor mobiliteit, innovatie en klantgerichtheid. Een mooi voorbeeld van hoe lokaal ondernemerschap en samenwerking elkaar versterken. Benieuwd naar het verhaal achter de foto? U leest het in het nieuwste nummer van Hoeksche Zaken en hieronder op de pagina.
Amega als onderdeel van de samenleving
Samen op weg naar een duurzame toekomst
Met het verdwijnen van de dealer op de hoek, is volgens Bert van Reeuwijk, bedrijfsleider bij Ames, ook de service steeds verder te zoeken. En juist om die reden is Ames Autobedrijf, net als ‘collega-dealer’ Ford Van der Burgh, aangesloten bij de dealerholding Amega. “Hiermee verankeren we onze lokale aanwezigheid”, verklaart Bert.
De autobranche is volop in beweging. Het dealerlandschap verandert door een sterk consoliderende markt, terwijl ontwikkelingen zoals gedeelde mobiliteit en elektrificatie vragen om een nieuwe kijk op mobiliteit. Verandering is onvermijdelijk.
Samen sterk
Bert: “Je hebt elkaar nodig om te overleven. Mede dankzij schaalvergroting is onze vestiging in Oud-Beijerland er na bijna 25 jaar nog steeds. En natuurlijk omdat klanten ons na al die jaren nog steeds weten te vinden, want zonder klanten, geen bedrijf.”
Waarom Amega? Bert: “Amega hanteert een strategie waarin alle bedrijven vanuit hun eigen identiteit blijven opereren. We hebben als Ames een sterke naam opgebouwd in de regio. We zijn een familiebedrijf met een rijke historie.”
Dat geldt ook voor Van der Burgh. Deze Ford-dealer is al sinds 1954 actief. Het bedrijf begon destijds in Maasdam met de reparatie en verkoop van landbouwwerktuigen en automobielen. In 1973 werd het pand aan de Raadhuisstraat verruild voor een nieuwe locatie aan de Sportlaan 1 in Maasdam, waar het bedrijf nog steeds is gevestigd. Jan-Willem van Donselaar, vestigingsmanager bij Van der Burgh Maasdam vertelt: “We hebben een sterke lokale betrokkenheid. De missie van Amega is om mensen onder alle omstandigheden mobiel te maken en te houden. Fysieke aanwezigheid is hierbij essentieel. Om dit in de huidige tijd vol te kunnen blijven houden, is samenwerken essentieel.”
“We blijven waar we zitten,” vult Bert aan. “Dat klinkt een beetje als ondernemen tegen de stroom in, want de dealer op de hoek lijkt uit te sterven. Steeds meer lokale dealers verdwijnen en daarmee ook de vertrouwde service. Juist daarom kiezen wij bewust voor een strategie waarmee we onze lokale aanwezigheid kunnen behouden én versterken.”
Partner in mobiliteit
Als onderdeel van Amega profiteren de dealers van synergie- en schaalvoordelen. Voordelen die volgens Bert en Jan-Willem ook toekomen aan de klanten van Ames en Van der Burgh. Zij doelen hiermee niet alleen op prijsvoordelen, maar ook op kennisdeling en meer slagkracht met oog op het uitbreiden en toevoegen van (nieuwe) activiteiten.
Bert: “Ons werkveld is tegenwoordig veel breder en uitdagender. We zijn al lang geen autoverkopers meer, maar adviseurs en partners in mobiliteit. Toenemende wet- en regelgeving zorgen voor veel onduidelijkheid in de branche. Vroeger konden we vijf jaar vooruitkijken, nu nog geen week. Wij volgen het soms al niet eens meer, laat staan onze klanten.”
Bert en Jan-Willem merken op dat er tegenwoordig ook veel meer keuze is. Vroeger had je een auto voor iedereen. De T-Ford is hier een mooi voorbeeld van. Het was begin 20ste eeuw een van de eerste auto’s die in massaproductie werd genomen. Een simpele en betaalbare auto. Veel meer keuze had je niet, dus dat was makkelijk. Door de jaren heen is er een grote verscheidenheid aan automerken ontwikkeld, ook al waren mensen doorgaans wel merktrouw. Bert: “Men wist bij het betreden van de showroom vaak al welke auto de nieuwe opvolger zou worden. We hadden het dan over de kleur, afwerking en eventuele extra opties, maar heel ingewikkeld was het niet. Met de opmars van elektrische auto’s is de opvolger minder voor de hand liggend. We kijken nog veel meer dan voorheen naar de persoonlijke mobiliteitsbehoefte. Wat past bij de klant? Welke voordelen biedt elektrisch rijden? En bijvoorbeeld ook: welke laadoplossingen zijn er?”
“We zijn al lang geen autoverkopers meer, maar adviseurs en partners in mobiliteit.”
Jan- Willem: “Zakelijke klanten adviseren we bij de transitie naar duurzame mobiliteit. Het kan gaan over elektrische auto’s, of misschien blijkt de leasefiets wel de beste oplossing? Daarnaast zijn er ook op dit gebied steeds meer mogelijkheden. Zo bieden we met de webtoepassingen van Ford ProTM Telematics een gebruiksvriendelijke en efficiënte manier van wagenparkbeheer. De app geeft onder andere inzicht in de status van het voertuig, gps-tracking en biedt een energie efficiëntieanalyse. Doordat beheerders in één oogopslag de status van het wagenpark kunnen zien, kan de stilstandtijd van voertuigen geminimaliseerd worden en de rijpraktijken geoptimaliseerd worden. Er is ook een e-versie van de app die bedrijven helpt bij de overstap naar een EV-wagenpark.”
Totaaloplossing
“Met Amega Fleet hebben we op elke mobiliteitsvraag een passend antwoord”, vult Bert aan. “Dat is één van de basisvoorwaarden van Amega. We verkopen geen nee en bieden altijd een alternatief. Met zoveel merken in de portefeuille kunnen we altijd een passend voorstel doen. Onder Amega vallen meerdere dealerbedrijven met in totaal negentien automerken en we hebben een fietsenwinkel met een ruim assortiment A-merken. Daarnaast bieden we specialisaties op het gebied van laadoplossingen, lease, schadeherstel, tijdelijke mobiliteit via AA Rental en bedrijfswageninrichting. Als een bedrijfswagen aangepast moet worden, kunnen we dit dus tegenwoordig in eigen beheer. Door de samenwerking zijn we ook minder afhankelijk van het succes van één merk. De lijnen zijn kort en we kunnen elkaar de bal toespelen.”
“We profiteren achter de schermen van de daadkracht van een grote speler, maar voor de klant blijven we de vertrouwde en persoonlijke dealer”, benadrukt Jan-Willem. “Dichtbij en lokaal betrokken.”
Lokaal betrokken
Die lokale betrokkenheid is precies waar Amega voor staat. Niet alleen gelet op regionale dekking, maar ook omdat het bedrijf regelmatig klaarstaat om anderen te helpen. Bert: “We zien Amega echt als onderdeel van de samenleving. Samen sterk geldt niet alleen voor de bedrijven binnen Amega, we kijken ook buiten Amega naar de mogelijkheden. We dragen de lokale samenleving een warm hart toe. Vorig jaar heeft Amega meerdere prijzen in de wacht gesleept. Het gewonnen geldbedrag hebben we aan goede doelen geschonken, waaronder Jeugdzorg Mookhoek en Stichting Make a Memory.”
Twee bedrijven, één missie
Achter de schermen werken Ames en Van der Burgh al enkele jaren samen en recent hebben de bedrijven aangekondigd om de onderlinge samenwerking nog verder te intensiveren. “Onze merken passen bij elkaar”, stelt Jan-Willem. “Volkswagen en Ford werken al samen op het gebied van bedrijfswagens. Ze rollen van dezelfde band. Kijk maar naar de Volkswagen Transporter en de Ford Transit Custom. Zoek de verschillen!” “De Volkswagen is mooier”, grapt Bert. Beide heren schieten in de lach, want voor het oog verraadt alleen het merklogo dat het om twee verschillende wagens gaat. De twee dealerbedrijven binnen Amega gaan de toekomst met frisse energie tegemoet.
Tekst: Cynthia van der Waal Beeld: Bianca de Bie